Ruimte voor de wereld
Bij de gewone vakken leer je kennis die je straks misschien nodig hebt bij je studie of werk. Maar ook om het journaal te kunnen begrijpen, zoals bij vakken als mens en maatschappij.
Ook bij project ga je hiermee aan de slag. Een mooi voorbeeld hiervan is project Big History, waar je de volgende vraag probeert te beantwoorden: "Welke plek neem ik in de wereld in?" In Montessoritermen heet dit kosmisch onderwijs en op de MMR vertalen wij dit naar ruimte voor de wereld.
In dit project onderzoeken de leerlingen de verschillende fases van de totstandkoming van de wereld zoals wij die nu kennen.
Klas 1 onderzoekt het ontstaan van het heelal en het eerste leven op aarde. De planeten zijn ook echt nagemaakt en de onderlinge afstand van de planeten is op schaal uitgerekend. In groepjes moesten de leerlingen naar de plek reizen waar de planeet zou staan. Daarna is de weg vanaf de eerste bouwstenen (atomen) tot en met het eerste leven is afgelegd. Goed samenwerken is in dit spel een sleutel tot succes.
"Wat is het succes van de mens?" Dit is het onderzoeksterrein van klas 2. De mens is een groepsdier en onderscheidt zich in communicatie en abstract denken. Om dit te ondervinden is het communicatiespel gespeeld, waarin verschillende communicatievormen voorbij kwamen, zoals morse, semafoor (met vlaggen communiceren), uitbeelden en omschrijven. Het eindproduct was een artikel waarin de onderzoeksvraag uitgewerkt werd.
Leerlingen van klas 3 hebben zich gericht op het ontwerpen van het huis van de toekomst. Na een inspiratiemiddag hebben zij onderzocht hoe architectuur toegepast kan worden op de toekomst van de mens en het huis waarin hij woont. Dit heeft geresulteerd in prachtige maquettes van steden waarin duurzaamheid floriseerde.